برای زاینده رود و مردمان اصفهان و ایران

امروز دوباره آب در زاینده رود جاری شد.
مطابق هر سال آب زاینده رود را چند ماه برای کشت پاییزه باز میکنند تا زمین های کشاورزی اطراف رودخانه کشاورزی کنند و بتونند محصول بکارند.
خوشحال هستم که دوباره شهر زنده شد، با اینکه من خودم سالهاست که اصفهان زندگی نمیکنم ولی همین آخر هفته که به اصفهان سر میزنم جاری بودن یا نبودن زاینده رود واقعا روی شهر تاثیر داره.


توی یک بازه زمانی عدم مدیریت صحیح باعث شد که توی برخی استان هایی که بستر مناسب برای صنعت و کشاورزی وجود نداشت صنعت و کشاورزی راه اندازی شد و جمعیت اون مناطق افزایش پیدا کرد و در نتیجه مصرف آب بیشتر شد و تصمیم گرفتند تا از زاینده رود برداشت کنند که نتیجه ای جز خشکسالی زاینده رود در شهر اصفهان نداشت و تبعات اون بیکار شدن مردم شرق اصفهان که اکثرا از راه کشاورزی زندگی میکردند بود.

متاسفانه عدم مدیریت صحیح مدیران مملکت باعث شده که از زاینده رود آب برداشت کنند تا چند شهر که گسترش پیدا کرده بودند بی آب نباشن، نتیجه این کار خشک شدن زاینده رود بود، زاینده رود خشک شد و اعتراضات در استان اصفهان بیشتر شد، چند صد هزار نفر ساکن شرق استان اصفهان که بیکار شده بودند دیگه گرسنه هم شدند، اعتراضات گسترده ای که چند هفته در شرق اصفهان طول کشید.

برای حل مشکل یک طرح دادند که زاگرس و رود کارون آب برداشت کنند تا آب استان های مجاور را تامین کنند.
نه من و نه هیچکس دیگه مایل نیستیم تا یک رودخونه دیگه خشک بشه تا مثلا زاینده رود جاری باشه، چند صد هزار نفر از راه کشاورزی چند صد سال زندگی کردند و ده سال بیکاری و گرسنگی طاقت فرسا است.

متاسفانه یک طرح بدون برنامه و فکر باعث شده الان برای جاری شدن زاینده رود بین مردم چند استان اصفهان و خوزستان و یزد دشمنی بوجود بیاد که آب زاینده رود را برای استان یزد برداشت کردند و کشاورزان لوله های آب را تخریب کردند، آب کارون را میخوان برداشت کنند بین مردم استان اصفهان و خوزستان دشمنی بوجود میاد که میخوان آب کارون را برداشت کنند.

این دشمنی بین مردم تبعات تصمیم غلط مدیران بی سوادی است که به جای اینکه مشکل را حل کنند با تصمیمات غلط مشکل را اونقدر حاد میکنند که به درگیری بین مردم منجر بشه و مردم به خودشون اجازه بدن به خاطر مشکلاتی که دیگران ایجاد کردند به مردم فلان شهر و استان توهین کنند.

مردم یک شهر یا استان در این اتفاقات تقصیری ندارند اونا هم حق کار و زندگی دارند ولی تصمیمات غلط مدیران کار و زندگی را برای اونا سخت کرده پس سعی کنیم به جای اینکه مقابل هم باشیم و برای هر چیزی به مردم فلان شهر توهین کنیم و نظر کارشناسی صادر کنیم همراه همدیگه باشیم تا شاید یک روزی این مشکلات حل بشه.

در مورد زاینده رود بیشتر بدانید
گزارش تصویری جاری شدن آب در زاینده رود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر