خودروی ایرانی مینیاتور و طراحی صنعتی ضعیف ایرانی

امروز از خودروی کاملا ایرانی سایپا با نام مینیاتور پرده برداری شد .

قبل از اینکه این مطلب را بنویسم یک داستانی را تعریف کنم مربوط به سال 1380 در دو سالانه گرافیک ایران , قباد شیوا که بدون شک در کنار مرحوم مرتضی ممیز بزرگ مرد گرافیک این بشمار میره در افتتاحیه دو سالانه گرافیک ایران گفت "با ورود نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ فحشای تصویری در ایران در حال گسترش است , کسانی که کوچکترین علم و آگاهی از گرافیک ندارند به خودشون اجازه میدن طراحی کنند" این حرف را اون روز نفمیدم یعنی چی اما به مرور که گذشت فهمیدم !

قبل از نوشتن مطلب هم بگم این صرفا نظر شخصی منه و با اطلاعات خیلی کمی که طراحی صنعتی دارم !



جسته و گریخته بخش هایی از ماشین جدید سایپا با نام مینیاتور را دیده بودم , اولین نکته اسم ماشین که اصلا هیچ شباهتی به مینیاتور های مشهور ایرانی اثر استادانی نظیر فرشچیان نداره , ماشینی کاملا ضمخت و بد قیافه !

دومین نکته که طراحان ماشین بهش توجه میکنند اخلاق ماشین هست , شاید لغت جالبی نباشه ولی اگر شما به ماشین ها دقت کنید می بینید یک ماشین جدی , یک ماشین اخمو , یک ماشین خندان , یک ماشین دو نقطه دی خودمون و ... و با توجه به روحیان مردمان کشور ساخته میشه , مثلا پژو فرانسه شاید اگر شما یک فرانسوی را با یک پژو مقایسه کنید یکسان هستند و یا یک آلمانی را ماشین هایی نظیر بنز و بی ام دبلیو یکسان هستند چیزی که متاسفانه اصلا در ماشین ایرانی ال 90 و مینیاتور مشاهده نمیشه و ماشین مثل یک آدم عقب افتاده میمونه !

در مورد طراحی صنعتی خودروی مینیاتور سایپا هم عدم هارمونی بین طراحی جلو و عقب ماشین , شکستگی زیاد بین شیشه جلو و کاپوت ماشین , ضعف آئرودینامیکی ماشین در شکستگی های روی کاپوت ( در سرعت بالا فشار از جلو سرعت ماشین را میگیره و بادهای مقابل بدرستی شکسته نمیشه و باعث مصرف بالای بنزین جهت شتاب بیشتر و کم شدن سرعت میشه ) که اگر در ماشین های جدید یا حتی پراید که الان ساده ترین ماشین ایران هست میبینید اصلا کاپوت این فرم را نداره ! , طراحی ضعیف قسمت عقب ماشین و تیز شدگی نابجای روی صندوق عقب ماشین , طراحی ضعیف چراغ های جلوی ماشین ( که بیشتر کپی بوده ) را میشه از مهمترین ضعف های طراحی صنعتی ماشین های ایرانی دونست !

این خودرو را میشه نمونه بارز هدر دادن سرمایه و مدیریت ایرانی دونست که با یک طراحی خیلی ضعیف شاید خیلی از مزیت های این ماشین را زیر سوال بردند !

واقعا من به شخصه شک کردم که کسانی که این خودرو را طراحی کردند اصلا درسی در زمینه طراحی صنعتی خونده باشند و یا حتی ماشینی دیده باشند !
طراحی اصلی ماشین و چراغ ها و ... به نظر کپی آماتوری از مدلی است که درست پیاده نشده ! متاسفانه تا ماشینی نباشه که اونو چکش کاری کنیم و نافرم اش کنیم خودمون در زمینه طراحی کاری نمیکنیم و اوج طراحی ها طراحی یخچال و لباسشویی خلاصه میشه !

ماشین هایی مثل 206 و پراید را داریم اونقدر چکش کاری میکنیم و با نامهای دیگه عرضه میکنیم که دیگه واقعا داریم خیانت میکنیم به طراحان اصلی اش !

به قول یک دوستی که توی وبلاگ اش نوشته بود و الان خاطرم نیست , گاهی آدم شک میکنه که طراحان و سازندگان بناهایی مثل مسجد شیخ لطف الله ایرانی بودن !

فقط طراحی این ماشین باعث تاسف بیشتر من شد که حتی مثل چینی ها که به خاطر کپی کاری مسخره اشون میکنند هم نمیتونیم طرح خوبی را ارائه کنیم !

هنوز خیلی ایران جا داره تا در طراحی صنعتی به جایی برسه و شاید هم کار مثل خیلی کارها درست کاردان اش نیست !

تصاویری از رونمایی مینیاتور

۱ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام به شما دوست عزيز
دوست عزيز وبلاگ جالب و پر محتوايي داريد
به اطلاع مي رساند که به تازگي يک سرور قدرتمند با نام ايران آپلود را توسط تيم فني در ايران راه اندازي کرديم که به شما فضاي رايگان جهت بارگزاري فايل قرار مي دهد
حداکثر حجم هر فايل 200 مگابايت هست
و در ضمن تمام لينک ها مستقيم و بدون تبليغات مي باشد.
مي توانيد با ورود به سايت و عضويت در آن از آن لذت ببريد
پسوند هاي مجاز براي آپلود
.JPEG, .JPG, .GIF, .PNG, .ICO, .EXE, .ZIP, .RAR, .PHP, .WMV, .AVI, .3GP, .MP3, and .MP4
اميدواريم که يک قدم مثبت در راه اينترنت ايران برداريم

ارسال یک نظر