جام ایرانسل چوب حراج به نام خلیج فارس نیست !

چند روزی خبری بدین مضمون منتشر شد
با امضاي قرارداد بين رئيس سازمان ليگ برتر كشور و مديرعامل ايرانسل، مسابقات فوتبال ليگ برتر سال 90-91 ايران با نام 'ليگ برتر خليج فارس، جام ايرانسل 'كليد خورد

خیزران هم در وبلاگ یک متن بسیار تندی با این عنوان منتشر کرد
خلیج فارس را ۲.۵ میلیارد تومان فروختیم

اما اصل قضیه چی هست و چه اتفاقی افتاده !
مسابقات فوتبال طبق قوانین فوتبال حرفه ای در دوره مسابقاتی تحت عنوان لیگ برگزار میگردد و هر لیگ شامل یک سری جام هست ، مثلا بوندسلیگا نام مسابقات فوتبال آلمان است که شامل چندین جام است ، که شامل بوندسلیگا ۱ و ۲ و دی بی اف پوکال ( جام حذفی ) است
اطلاعات بیشتر در مورد بوندسلیگا در ویکی پدیا
اطلاعات بیشتر در مورد لا لیگا در ویکی پدیا
اطلاعات بیشتر در مورد کالچو در ویکی پدیا
اطلاعات بیشتر در مورد لیگ برتر در ویکی پدیا
اطلاعات بیشتر در مورد لا شامپیونه در ویکی پدیا

هر کشوری یک لیگ اصلی دارد و هر سال شامل چند جام میگردد که این جام ها هر ساله به نام اسپانسر نامگذاری میگردد ، به طور مثال در فصل ۲۰۱۰-۲۰۱۱ یا ۲۰۱۱-۲۰۱۲ لیگ کشورهای اروپایی به شرح زیر است :
انگلیس : لیگ برتر انگلیس در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ با نام جام Barclays Premier League برگزار میگردد که این جام به اسم شرکت Barclays است.
ایتالیا : کالچو در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ با نام Serie A TIM برگزار میگردد و شرکت Telecom Italia Mobile حامی جام است.
اسپانیا : لا لیگا در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ با نام Liga BBVA برگزار میگردد که متعلق به گروه BBVA اسپانیا است.

به همین ترتیب همه کشورها یک عنوان لیگ اصلی دارن و جام هر ساله به اسم اسپانسر حامی جام برگزار میگردد ، امسال شرکت ایرانسل حامی دوره ۱۳۹۰-۱۳۹۱ لیگ خلیج فارس شده است و این دوره با نام لیگ خلیج فارس جام ایرانسل برگزار میگردد

این اتفاق را باید به فال نیک گرفت نه اینکه بدون مطالعه و بدون آگاهی از قوانین کسب درآمد در فوتبال حرفه ای علیه اش جبهه بگیریم ! این یک روند عادی و قانونی در کلیه کشورهای عضو فیفا است که برای برگزاری لیگ حرفه ای و لیگ برتر باید اون لیگ کسب درآمد داشته باشه ، فوتبال ایران دولتی هست و دولت هزینه برگزاری مسابقات را میداد ولی برای اینکه بتونیم معیارهای کنفدراسیون فوتبال آسیا را برای فوتبال حرفه ای داشته باشیم و امتیاز کسب کنیم باید فوتبال در آمد داشته باشه ، نامگذاری جام ( نه لیگ ) نیز یکی از شیوه های کسب درآمد است.

اولین نکته حائز اهمیت این هست که نام لیگ خلیج فارس عوض نشده است و فقط نام جام ایرانسل به لیگ خلیج فارس اضافه شده است یعنی : لیگ خلیج فارس جام ایرانسل

خیزران در مطلب اش اینگونه نوشته :
بهتر نبود اصلا این اسم را به عرب هایی که مدعی نام خلیج عربی هستند واگذار می کردیم؟ به نظرم آنها حاضر بودند پول بیشتری بدهند!
طبق برخی قوانین ثبتی یک سری از برندها و نام های تجاری اصلا نمیتونند در کشوری فعالیت کنند ، مثلا امارات ایرلاین قصد داشت تا اسپانسر لیگ برتر انگلیس بشه ولی چنین اجازه ای بهش داده نشد و به سمت باشگاه هایی همچون آرسنال رفت ، در ایران هم طبق قوانین ثبتی چنین برندهایی نمیتونند در ایران فعالیت کنند مگر اینه مانند ایرانسل شرکای ایرانی نیز داشته باشند که برای لیگ برتر ایران هم همین گونه است ، گرچه اصلا بحث عوض شدن نام از خلیج فارس به ایرانسل مطرح نبوده که الان بخواهیم در مورد نامگذاری یا فروش نام لیگ و جام به عرب ها مذاکره کنیم و مبلغی را دریافت کنیم.

لیگ حرفه ای ایران ( لیگ خلیج فارس ) در ایران شامل جام لیگ برتر ، جام آزادگان ( دسته یک ) و جام حذفی است ، در گذشته فوتبال سطح اول را با نام لیگ برتر میشناختند که الان این جام مانند آزادگان صاحب نام شده است ، در گذشته هم نام هایی همچون جام تخت جمشید روی  این جام وجود داشته که البته سازمانی یا شرکتی برای نام هایی همچون تخت جمشید و آزادگان مبلغی برای اسپانسری پرداخت نمیکنه!
اطلاعات بیشتر در مورد لیگ خلیج فارس

البته این نکته را هم ذکر کنم برای اسپانسر نام جام مبلغ ۲.۵ میلیارد تومان بسیار ناچیز است ، فکر میکنم چنین برندی در سطح جام حداقل ارزشی حدود ۲۰ میلیارد تومان داشته باشه ، چون با این مبلغ هر کسی میتونه اسپانسر برای یک جام بشه !
البته این نکته را هم توجه داشته باشید که وقتی صدا و سیما با سود بالای ۱۰۰ میلیارد تومان ( از تبلیغات قبل و بین و بعد از مسابقات ) از پخش مسابقات فوتبال فقط ۳ میلیارد تومان بابت حق پخش به فدراسیون فوتبال پرداخت میکنه نباید انتظار داشت ایرانسل بدون سود از فوتبال بیش از ۲.۵ میلیارد پرداخته کنه !

این مسائل جزئی از فوتبال حرفه ای و قوانین مربوطه اش هست و فوتبال باید به این سمت بره که بتونه درآمد زایی داشته باشه ، نمیشه ما بخواهیم فوتبال امون حرفه ای بشه و تبدیل به یک صنعت بشه ولی همون تفکر سنتی را داشته باشیم که فلان کار مسخره است یا جالب نیست ، اینها فوتبال حرفه ای است و قوانین فوتبال حرفه ای به این صورت هست
در بسیاری از شبکه های اجتماعی نسبت به این موضوع واکنش نشون داده شده ، که همه بدلیل ناآگاهی از اصل موضوع و روند برگزاری و این نامگذاری بوده است
نه به چیزی چوب حراج زده شده و نه چیزی عوض شده و نه اسمی فروخته شده ، جامی که تا پارسال اسم نداشته امسال بواسطه حضور یک اسپانسر به اسم ایرانسل صاحب اسم شده و نام جام ایرانسل شده است

خیزران اول مطلبش نوشته بود :
میان طرز فکر ما ایرانی ها وقتی پای رایانه نشسته یم و در مورد امری که مستقیما به ما مربوط نمی شود نظر می دهیم تا زمانی که خودمان به تنهایی یا به صورت جمعی مصدر کاری هستیم، زمین تا آسمان فرق است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر