لیگ خلیج فارس جام ایرانسل

چند روز پیش خبری با این عنوان منتشر شد
انتقاد نمایندگان مجلس از تغییر نام لیگ فوتبال

به قول معروف: رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون !
از عنوان خبر شروع میکنیم، اولین نکته حائز اهمیت این است که نام لیگ فوتبال ایران تغییری نکرده است و نام به این صورت شده است "لیگ خلیج فارس جام ایرانسل"

چند روز پیش هم مطلی با این عنوان نوشتم: جام ایرانسل چوب حراج به نام خلیج فارس نیست!

اما ادامه مطلب این موضوع را با مثال های بیشتری بیان میکنم تا این موضوع و ابعادش به درستی مشخص گردد

تعریف لیگ و جام:
لیگ و جام تعریفی هست که ۱۱۰ سال هست در فوتبال دنیا به صورت حرفه ای وجود داره ، اینجا نوشته لیگ باید یک اسپانسر داشته باشه ، حالا لیگ چی هست ؟ لیگ شامل چندین جام هست که شامل جام دوره ای اعم از دسته یک و دو و سه و جام حذفی و یا جام های مقطعی است ، مثلا ایران لیگ خلیج فارس هست که شامل جام اصلی ( که تا به حال اسم نداشته ) ، دسته یک جام آزادگان ، جام حذفی جام آزاد سازی خرمشهر هست ، جام های دسته یک و دو و حذفی نام دارند

حمایت مالی ( اسپانسر ) از جام های لیگ:
در تصویر زیر مشاهده میکنیم که اسناد که کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال ۲۰۰۸ تدوین شده است در بند ۵ ذکر شده است که لیگ باید برنامه هایی برای کسب درآمد و حمایت مالی داشته باشد
و صراحتا این مطلب ذکر شده است :

5. Marketing
& Promotion : The league has centralised marketing system of the 
elements such as   media rights, certain sponsorships and 
merchandise  ,  The league has promotion strategie
اصل سند را از اینجا میتونید دریافت کنید


این یعنی کشورهای عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا می بایست تا سال ۲۰۱۲ راهکارهایی را بخش بازایابی لیگ داشته باشند که عبارتند از حقوق رسانه ای ( صدا و سیما ) و معیارهای جذب اسپانسر برای لیگ
بالاتر ذکر کردم لیگ یعنی مجموعه ای از جام ها، یعنی برنامه های جذب اسپانسر برای جام سطح اول حرفه ای که امسال این کار انجام شده است تا جام سطح اول از لیگ خلیج فارس دارای یک حامی مالی مطابق بند ۵ معیارهای کنفدراسیون فوتبال گردیده است

اینها از مواردی هست که در صورت عدم رعایتش باعث کم شدن سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۳ میگردد

معیارهای جذب اسپانسر:
در یکی از بحث هایی که با خیزران داشتم اشاره کرد از سال آینده مثلا برند پنبه ریز میاد و اسپانسر جام میشه بعد میشه جام پنبه ریز !
اولین نکته در جذب اسپانسر برای جام ها قدرت رسانه ای برند مورد نظر است، به طور مثال ایرانسل یک برند با سطح مخاطبان در سطح کل کشور ایران است ولی برند مثلا پنبه ریز یک برند با سطح مخاطبان خاص است ، پس بنابراین هیچ گاه برند هایی مانند پوشک فلان ، روغن مایع فلان ، صنایع پلاستیک فلان نمی توانند اسپانسر جام های سطح بالا در لیگ ها شوند !
در بخش دوم قدرت برند در سطح جهانی یا کشور است، مثلا هواپیمایی کیش ایر ایران هر چقدر هم به لحاظ مالی قوی باشد هیچگاه بدلیل نداشتن بازار بین المللی نمی تواند اسپانسر مسابقات در سطح جام جهانی گردد، یا به طور مثال طلاسازی ایکس در شهر اصفهان هر چقدر هم قدرتمند باشد بدلیل نداشتن سطح مخاطب در کل ایران نمی تواند اسپانسر جام ( به صورت نامگذاری ) سطح اول در لیگ های فوتبال ایران شود.

مثال دیگه تبلیغات دور زمین در مسابقات فوتبال در قاره آسیا است ، اسپانسر ها و برندهای حامی مسابقات فوتبال می بایستی در ۲/۳ کشورهای عضو بازار تبلیغاتی داشته باشند ، هواپیمایی امارات یک برند معتبر در تمامی آسیا است ولی به طور مثال هواپیمایی زاگرس یک شرکت هواپیمایی با سطح فعالیت محدود است

مثال دیگه عدم ورود شرکت های تولید کننده سیگار به مسابقات فوتبال است که این نوع تبلیغات در فوتبال منع شده است

چون دیگه ۲.۵ میلیارد تومن رقمی نیست و این روزها دیگه هر برند ۲.۵ میلیارد سرمایه داره ولی هر برندی نمیتونه اسپانسر مسابقات جام در لیگ شود

همه این موارد را از بخش بازاریابی و روابط بین الملل فیفا ، ای اف سی و فدراسیون فوتبال میتونید دریافت کنید

در فیفا ، کنفدراسیون فوتبال آسیا، یوفا ، فدراسیون فوتبال ایران معیارهایی برای جذب اسپانسر وجود دارد، به طور مثال در فیفا قانون جذب اسپانسر برای جام جهانی به این صورت است که برند اسپانسر مثلا هیوندای در کنار نشان جام جهانی در کلیه رسانه ها درج میگردد ولی نام جام جهانی هیچ گاه به نام جام جهانی هیوندای تغییر نمیکند ، این قانون برای لیگ قهرمانان اروپا و آسیا نیز جاری است، نمونه دیگر اسپانسر DHL از لیگ قهرمانان آسیا است که در کنار نشان و زمان سنج بازی ها درج میگردد ولی نام جام به DHL تغییر نکرده است

به طور مثال یوفا برای بحث اسپانسر یورو ۲۰۱۲ یک کارگاه آموزشی برگزار کرد
یک نمونه از راهنمای اسپانسر برای سایت فیفا دات کام

این قانون در مسابقات لیگ کشورها متفاوت است و مطابق معیارهای کسب درآمد لیگ ها نام جام مربوطه به نام اسپانسر نامگذاری میگردد به طور مثال :
La Liga BBVA اسپانیا
Serie A TIM ایتالیا
Barcleys Premier League انگلیس
ایران هم امسال لیگ خلیج فارس جام ایرانسل شده است

ایران عضویت یک کنفدراسیون و حضور در مسابقات سطح اول آسیا را پذیرفته و باید یک سری معیارها را رعایت کنه تا بتونه همچنان در اون سطح حضور داشته باشه ، مثل عضویت در سازمان تجارت جهانی !

نکته آخر هم این هست که نام ایرانسل صرفا یک نام محلی برای داخل ایران است ، در عرصه آسیایی نامی از ایرانسل نیست چون ایران نماینده هاش از لیگ اعزام خواهند شد، در آسیا میگن لیگ خلیج فارس ۴ نماینده داره که شامل ۳ نماینده از جام و قهرمان جام حذفی است و لیگ همچنان در عرصه جهانی و آسیایی با نام لیگ خلیج فارس شناخته میشود

جام ایرانسل نام جامی است که تا دیروز از زیر مجموعه لیگ خلیج فارس نام نداشته است
قبل از بیان مطالب و موضع گیری های احساسی کمی مطالعه کنید و بعد نظر خود را ابراز نمائید ۷ با مطالبی که بیان کردم فکر میکنم جام ایرانسل خالی از اشکال باشد و نام خلیج فارس نیز حفظ شده است و نامی نه خرید و فروش شده است و نه نام لیگ عوض شده است !

لیگ با جام فرق دارد !

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر